2022. április 29., péntek

ALINE- A SZERELEM HANGJA- FILMBEVEZETŐ ELŐADÁS

ALINE- A SZERELEM HANGJA- FILMBEVEZETŐ ELŐADÁS

Tisztelt zeneszerető nézők! A mai estén nem a blues, nem a rock és nem a jazz-zene lesz filmünk fő vonulata, hanem a szórakoztató muzsika, a popzene, és annak is a már 80-as évekbeli, tökéletesre dolgozott változata. A ’60-as évek elején Nagy- Britanniában be- robbant beat-, majd a rhythm and blues zene forradalmasította az addig csak szórakoztatásra szánt, táncoláshoz talpalávaló funkciókat hordozó tánczenét, mely az osztrák- magyar operett, a nagy-ívű olasz dalok, a francia sanzonok és a dél- amerikai táncok dallam- és ritmus- világára épült. A forradalom mibenléte abban volt, hogy az új dalok hangzásvilágát, de még-inkább a szövegeit a kor társadalmában szerepet még nem kapott, ezért lázadó fiatalok a saját fazonjukra alakították. Ők határozták meg a divatot, azaz alulról, lentről jött az inspiráció, és ők határozták meg a trendeket is: a lemezgyárak, a koncertszervezők ezek mentén dolgoztak, és bizony, óriási sikerekkel. A ’60-as évek végén már- főleg az amerikaiak- megpróbálták felülről- oldalról irányítani a show- bizniszt, de ez már inkább a ’70-es évek második felére datálható. 1978-ban az USA-ban 14.2 milliárd $-t költöttek lemezekre, kazettákra, hanghordozókra az emberek, először többet az ország történetében, mint a filmekre. Az ABBA, Elvis Presley, de még a Pink Floyd is az Aranyláz idején futottak fel, a popüzlet globalizálódott. Létrejöttek az óriás- lemezkiadó cégek, az EMI, a Columbia, az RCA és a többiek, amelyek milliószámra ontották az újabbnál újabb divathullámokat generáló menedzserek által- mondhatni felülről- megálmodott termékeit. Nos, ebben a világban fogant a francia- kanadai származású Celine Dion zenei világa, amelybe ma lejátszott filmünk fog betekintést adni. Kanadai származású világhírességek szép számmal akadtak addig is a modern zene- történelemben: elég, ha Oscar Peterson, Paul Anka, Neil Young, vagy a Bachmann- Turner Overdrive neveit említjük.
Céline Marie Claudatte Dion 1968-ban született egy 14 gyermekes nagycsalád legfiatalabb gyerekeként egy quebeci kisvárosban. A család tagjai rendszeresen zenéltek- énekeltek a helyi klubokban. Egy születésnapi ünnepségen lépett színpadra, és okozott meglepetést az ötéves Celine is. Mindössze 12 éves volt, mikor felvételeit René Angélil- neves zenei producernek elküldte a család, aki rögtön felfedezte a kislányban a eljövendő énekes-sztárt. Egy év múlva első, francia nyelvű nagylemeze megjelenése után a francia- kanadai államban a listák élére került, majd újabb egy év múlva, 14 évesen a tokiói Yamaha fesztiválon- ismerjük, a mi Neoton Famíliánk is itt lett első a Holnap hajnalig c. számával- aranyérmet nyert. Még 15 sincs, mikor Párizsban vendégszerepel, majd Európa, Ázsia, Ausztrália is éveken belül a lábai előtt hever. Az 1988-as dublini Eurovíziós fesztiválon, svájci színekben szintén francia nyelvű dalával megnyeri a versenyt. Ekkor 20 éves. De még mindig hiányzik Amerika, a legnagyobb felvevőpiac meghódítása. 1990-ben, miután megtanult angolul, elkészíti első angol nyelvű nagylemezét is, de az átütő nem ezzel, hanem a Szépség és a szörnyeteg c. film betétdalával érte el a következő évben, melyért egy Oscar, és egy Grammy- díjat is kapott.
Magánéletének fejleményeit a filmben végigkövethetjük, ellenben zenei pályafutását itt most tovább elemezve: sikeri csúcsát az 1993-ban kiadott The Colour of My Love c. albumával érte el, amely 5X-ös platinalemez lett az Óceán mindkét oldalán. 1996-ban újabb csúcs- lemezt, az ezúttal a szélesebb közönséghez szóló, népszerű slágereket rögzítő album, a Falling Into You került a lemezboltok polcaira, ezúttal a 11X-es platinalemez dicsőségével. Ámbár készített ebben az időben francia nyelven is lemezeket, világsikert ezekkel nem ért el, bárhogyan is szerette volna is a gall elkötelezettségű művésznő. A ’90-es évek újabb remeke a Let’s Talk About Love c. korong, amely „csak” 10x-es platinalemez lett a kiírás szerinti 10 millió darabos eladással. Az évtizedet a Decade of Song c. karácsonyi nagylemezzel zárta, 7 milliós eladással, összeségében pedig életműve addig 100 milliós lemezprodukcióval büszkélkedhetett. A szerelemet, mint dalainak központi témáját lassan azonban elcsépeltnek, közhelyesnek, divatjamúltnak kezdték titulálni, így a 2000-es évtől- magánéleti változásai mellett, amelyet a filmből szintén végig- követhetünk- diszkréten visszavonulót fújt. A 2002-es nagylemeze még a listák csúcsain élvezkedik, de a 2003-ban, valamint a 2004-ben kiadottak már nem. A szkeptikusok szerint a pénzkeresés lehetett a 4 és féléves, 2003-2007 között megtartott 600 előadásból álló Las Vegas-i show –sorozat leszerződésének a hátterében. Akár ez igaz is lehet, mindenesetre a sztár ezáltal továbbra is a központban szerepelt. Ugyanakkor egy 2010. májusában közzétett ottani felmérés szerint Celine Dion a legnépszerűbb zenész az Egyesült Államokban, megelőzve a The Beatlest, Elvis Presleyt, a U2-t is. A nem fiatal, de még nem is idős, 43 éves művésznő 2011-2014 között újabb négyéves szerződést ír alá a Vegas-i Ceasar’s Palace –ban teljesítendő show-ira, miközben újabb lemezeket készít. Férje, támasza elvesztése után is koncertezik, turnékon vesz részt, így a 2019 tavaszán elkezdett Courage World Tour-t is csak a covid –járvány tudta leállítani 2020 tavaszán. Ahogy nyilatkozta, a turné folytatására készen áll.

Na, de térjünk rá filmünkre! Az Aline- a szerelem hangja c. filmet Celin Dion élete ihlette, de bizonyos részletek eltérhetnek a valóságtól- kapjuk meg a tájékoztatást a mű elején. A rendező, aki egyúttal a forgatókönyv írója is, és a főszerepet is játssza, Velérie Lemarcier - ez estben úgy találta jónak, hogy álnéven szerepeljen mind Celine Dion, mind pedig férje, menedzsere, René Angélil. Elég bizarr megoldása az alkotónő- színésznőnek, hogy ő maga 57 évesen játssza el Celine történetét annak öttől ötvenéves koráig. Főként a kislány- szerepekben groteszk kissé.
Quebec, Kanada, 1932: az összeházasodott francia származású szülők nem akarnak gyereket. Ez vicc, hiszen 36 év múlva a 14-ik, kései gyerekként megszületik Aline Dieu. Akár Európában is játszódhatna ez a rész: család ünnepek, közös étkezések, majd zenélés, éneklés. Eleinte csak a családnak tűnik fel a kislány gyönyörű hangja, majd a kívülállóknak is. A sorsdöntő mikro-kazettán- a film fontos dramaturgiai pontja- amely a neves kanadai menedzser Guy Claude Kamar kezébe kerül, aki azonnal megérzi a nagy lehetőséget, hogy befutott énekesnőt „faragjon” belőle. Felgyorsulnak az események: Montreal- nagylemez, Párizs- fellépések, angolul tanulás (a slágereket ezen a nyelven kell tolmácsolni), fogsorszépítés, majd idővel szerelem az öregedő, pocakosodó menedzserbe, Eurovíziós győzelem. Heti 7 fellépés, túlhajszolt életmód, de arra mégis lesz idő, hogy a film másik hatásos jelenetében, a fagylaltosban a lány meg- találja azt, amit mi is látni fogunk. És pörög a film, az egyik esemény a másik után rohan: a férjhez-menés, boldogság, majd a hullámhegy végén újabb hullám- völgy: a hangja. Kisbaba sem akar lenni, de aztán ez is sikerül, mint minden Aline Dieau életében. Érdekes megtapasztalni a filmben, hogy az óriási korkülönbség miatt- és ez a fiatal lányt idősebb korban eljátszó színésznő hozadéka!- nem érezzük egy percig sem bizarrnak szépen fejlődő kapcsolatukat. Közben a nem túl sok zenei betét mellett hallhatunk egy pár tipikus amerikai poént is elcsattanni, nekünk szokatlan módon, a valahonnani közönség nevetésével is díjazva azokat.
A csecsemőnevelés kontra mindennapi fellépések ellentmondás, mint az előző, Tina Turner filmben is láthattuk, csak az anyai szerep visszafogásával oldódhat meg ebben az őrült showbiz világában, amely egyre feljebb és feljebb viszi szereplőnket: hatalmas kastély, medencével, limuzin sofőrrel, mindennel, ami elzárhatja a külvilágtól ahhoz, hogy csak a munkára koncentrálhasson az énekesnőt. Az öröm és bánat pedig rendszeres váltakozásban megjelenik, hogy az amúgy sem érzelem- mentes filmben a dramaturgiát felerősítse: édesapja halála, újabb gyerekek születése, majd a legfájdalmasabb, férje halála. Érdekes, talán a fikció világába tehető rendezői epizód teszi emberibbé- közvetlenebbé, ezáltal szerethetővé a film történetét a végén: kozmetikusa segítségével Aline-nek újból kinyílik a szeme…….A művész újra a realitások földjén áll, hogy ebből merítkezve újra sikereket sikerre halmozzon koncertjei folytatásaihoz.
És a film a végére teli lesz szebb és szebb dalokkal. Mert ezekről is beszélnünk kell! A gyermekként énekelt Mammy Blue, az egymásra találáskor beénekelt What a Wonderful World, a férje elvesztésekor elhangzó Love Me Tender, a viharos időkben beénekelt River Deep, Mountain High mellett persze a zömében a szerelem inspirálta saját dalai a főszereplők. Felhangzik a filmben a nagy-ívű Power of Love, az ír népdal- hangszerelésű My Heart Will Go On, az örök sláger New Day Has Gone, az All by Myself vagy a Peabo Bryson-nal duóban előadott The Beauty and The Beast. Nézzék a filmet és hallgassák a zenét. Jó szórakozást!
Gróf István
Fotók: sorrendben: Getty Images/Ethan Miller, index.jpg, nbcnews.com, atempo.sk
Elhangzott az Agora Savaria Filmsznházban 2022. 03.25-én a film vetítése előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése