2021. december 10., péntek

NEM VOLT KÁR....A PREMECZ MÁTYÁS ORGAN TRIÓ KONCERTJE A SPORTHÁZBAN

Nem volt kár… - A Premecz Mátyás Trió koncertje a Sportházban
2021.12.10. Gróf István - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Nem volt kár, hogy a beharangozott szaxofonos nem jött el - az este így is tökéletesre sikeredett. Nem volt kár, hogy az aulában nem volt teli a lépcsőfeljáró is nézőkkel - kicsi, de lelkes, hozzáértő közönség voltunk. Nem volt kár, hogy hazafele Kenéz és Pecöl között megcsúszott a kocsim - sikerült egyenesbe hoznom. És végül, nem volt kár, hogy harmadszor is meghallgattuk Premecz Mátyásékat a Szerda Esti Akusztikon - csupa jó élményekkel teltünk fel ezen az estén is.

A vasi, Nyugat- dunántúli olvasóknak már bemutattam a XX. század egyik legizgalmasabb hangszerét, a Hammond orgonát (Egy este a Hammond orgona bűvöletében, vaskarika.hu, 2014.12.31), és a hangszer nagy amerikai sztárjait is sorra vettük (A Hammond hangja terítette be a Sportházat, vaskarika.hu, 2019.04.27). Azt azért ismétlésként felelevenítem, hogy a jazzban, bluesban szokásos billentyűs hangszeres trióktól eltérően a Hammondos csapatok hangszerösszetétele különbözik azokétól: ott a zongora mellett bőgő/ basszusgitár és dob van, az orgona- hármasoknál pedig a dobos mellett mindig egy gitáros játszik - így színesítve a muzsikát-, mivel a basszust az orgonista hozza a lábpedáljain. Jimmy Smith gitárosa Kenny Burrell volt, de a neves gitáros, George Benson is így kezdte, Jack McDuff, majd Lonnie Smith Hammondos oldalán. A Premecz Mátyás Organ Trióban a zenekarvezető billentyűs mellett Zádor Tamás gitározott és Badics Márk dobolt ezen az estén.
A Nahát, babám korai lemezükről szólt elsőként a címadó szerzemény. A főnök 15 éve hű zenésztársa, Badics visszafogott, egyáltalán nem tolakodó kísérete biztosította a két szólistának, hogy jó kis rögtönzésekkel dobják fel a hangulatot. Gyárfás „Gyafi" Istvántól, Premecz gyakori zenésztársától és másik állandó zenekarában, a Kéknyúlban gitározó Csókás Zsolttól is igencsak eltérő volt Zádor gitárjátéka: előtérbe kerülésekor nem igen akkordozott, ellenben a blues-skála elemeit beépítve, ízlésesen improvizált. Premecz állandóan fejlődik, így a még most is 40 alatt lévő, e hangszer hazai királyának játékáról elmondhatjuk, hogy mindent tud a B3 Hammondról, amit kell: a dinamikai változatosságot, a regiszterek gyakori váltogatásával a hangszínek gazdagságát, a hangnem-modulációk mesteri tudásának kamatoztatását, a ritmikai ötlettár kihasználását egyaránt.
A Könnyű Blues következett ezután, szintén az immár tíz éve kiadott első lemezükről, kissé keményebb rock-ritmusokkal, majd egy rajzfilm kísérőzeneszerű groteszk, a Vilivelevala jött, puhább dinamikával, sodró szvinggel. A három fiatalember mosolyogva, energikusan, vidáman, produkciójukat élvezve muzsikáltak, és ez átjött a hallgatóságra is: nem csak taps, de elismerő füttyök, biztató bekiabálások is érkeztek a színpadi kontrollba.
A saját számok után a mainstreamtől némileg eltérő nagy amerikai Hammondos, Matyi példaképe, Lonnie Smith darabja következett, a Sunshine Superman. Egykor a neves angol beat- trubadúr, Donovan is műsorára vette ezt a melodikus dalt. Zádorék is rockos hangulatban tolmácsolták a darabot, melyet egy még ennél is dinamikusabb, a gitáros Mother Funker c. szerzeménye követett. Itt érkeztünk meg a funky műfajához, mely nekem ugyan nem a kedvencem, de az ezredfordulón, a tízes években lett nagy divat a Hammondos bandákban. Az osztrák Raphael Wressnig, aki szerencsére elég sokszor fellép hazánkban, de Premecz állandó sikerzenekara, a Kéknyúl is ebben a műfajban érzi magát a legbiztosabban. Az ördögi ritmus mind a gitár, mind az orgona mesterét improvizációra sarkallta, ugyanúgy, mint a következő „csoszogósban", a Blue DA City c. shuffle-ban. Premecz néha üveghangokat varázsolt elő újaival a billentyűkön, de nem kevésbé voltak foglaltak lábai sem: a lengőbasszust precízen, mégis hangzatosan hozta. Ismét Lonnie Smith repertoárjából való volt a Scream c. friss ritmusban visszaadott szám, melyben Tamás virgái kevésbé, Mátyás orgonafutamai ellenben emlékezetesek voltak: a kiállásokkor hol Bach, hol Jon Lord fúgái köszöntek vissza, majd sípolva-sikítva martak a fülünkbe az éles, erős beszúrások.
Pihenésképpen aztán a zenekarvezető a hangszeréről (1935- től 1974-ig változatlan technikai paraméterekkel gyártották ezeket), annak kifejlesztőjéről, Laurence Hammondról, (száz szabadalma is volt, még a hadiiparban is szorgoskodott) mesélt, végül, nagy meglepetésünkre közölte, hogy a Hammondos nemcsak művész, hanem sportoló is, annyi fizikai terheléssel (is) jár a hangszer megszólaltatása.
Egy saját, sémaszám után végre egy már nagyon várt lassú blues következett utolsóként, amelyet a szokásrendtől eltérően, miszerint egy dögös nótával zárják a koncertjüket a zenészek, Slide Hampton tollából merítettek. A '30-as években komponált Frame For The Blues c. darab huszonvalahány tagú, fúvósok meghatározta big band-re íródott, de Premeczék áthangszerelték három instrumentumra. A gitár sírt, mint B.B. King Lucille-ja, a Hammond pedig ha kellett, sikított, zokogott, vagy harsogott, hömpölygött saját, a Leslie-vel „megbolondított" speciális hangján. De a nagyzenekari fúvóskórusokat is tökéletesen imitálta a zenész hangszerén: szinte hallottuk az uniszónóban magasan vijjogó trombitákat, az öblös harsonakórusokat, a melegebb-lágyabb szaxofon-bejátszásokat.
A megérdemelt visszatapsolásra a trió tagjai egy kemény, közönségtapsoltató funk nótával köszöntek el közönségüktől. Azt ígérték, ha hívják őket, szívesen eljönnek ismét! Ebben maradtunk!
Megjelent a vaskarika.hu portálon 2021. 12.10-én

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése